Ska jag oxå dö???


Min dotter talar nästan dagligen om mormors död. Om hon inte pratar med mig om det så berättar hon det för dem hon möter. Hon kan helt spontant gå upp till mina vänner och säga: Vet du vad, min mormor är död och hon kommer aldrig mer tillbaka. För att sedan gå därifrån.

Idag var det åter igen dags för ett "varför dog mormor"-samtal. Jag har läst att man ska vara ärlig och rak i svaren när man pratar om döden. Så när hon för femtielfte gången frågar mig varför mormor dog så svarade jag: - Vi kommer alla att dö en dag.

Det var nog inte så smart att säga till en fyra-åring. Hon blev ledsen och säger med gråten i halsen: -Mamma, ska jag oxå dö?? Jag VILL INTE dö!

Så nu har vi taget ett nytt steg i min mammas hastiga bortgång. Nu är fokusen på att ALLA kommer att dö.

Gjorde jag ett misstag här?? Hjälp!!

Kommentarer
Postat av: Kicki

Hej.Näe du gjorde inte fel.Men om jag får komma med ett litet förslag,så sätt dig ner med din dotter nästa gång hon tar upp sina funderingar omkring döden&din mamma,hennes mormor.Då min lillebror dog(han tog sitt liv),så fick jag samma typ av frågor.Och jag sa till mina två barn,att hans hjärta vart trasigt&inte kunde lagas.Och dom har hittils varit nöjd med det svaret.Och kanske jag berättar vad som hände den dagen dom är så stora&kan förstå.Men du har helt rätt i det du sa;vi ska ju alla dö en gång.Tyvärr så händer det för tidigt med vissa människor.Gör det till en enkel förklaring&inte så svår,dom brukar ha lättare att ta till sig&förstå det då.Allafall mina två flickor.

Lycka till&du ska INTE ha dåligt samvete över ditt svar!

2009-06-13 @ 21:11:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ass="nav">
RSS 2.0