Getmiddag & Mekka


(klicka på bilden så kommer du till källan av fotot)

Precis hemkommen från min thaifamilj och jag är helt slut.

Imorgon påbörjar Ma & Pa (mamman & pappan) sin pilgrimsfärd mot Mekka. Detta kommer nog att vara den största och viktigaste resan i deras liv och jag ser med spänning framemot att få höra om deras resa. Fast jag får vänta till den 12 december då de kommer hem igen.

Som de flesta känner till bör en muslim besöka Mekka en gång under sin livstid och det är en mycket betydelsefull resa. Oj jag är för trött för att berätta mer idag....
 

(klicka på bilden så kommer du till källan av fotot)

För några dagar sedan köpte jag en stor, brun 30 kg get till dem som de nu har lagat den klassiska Getcurryn av. Så ikväll har det ätits getcurry, leavesoup och ja, jag kommer inte ihåg vad det var i de andra kastrullerna.

Det går runt i huvudet på mig efter att ha suttit inklämnd bland massa thailändare som inte pratar ett ord engelska och ALLA vill prata med "falangen-Sara". Tur att jag har Tess som kan hjälpa mig översätta ibland när jag inte hänger med.

Till att börja med så är thailändska ett väldigt svårt språk att lära sig. Det gör inte saken lättare att i Krabi pratar de sydthailändska vilket i stort sett är ett helt annat språk. Helt andra ord än riks-thai. Det påminner lite om i Sverige och riktig skånska.

Nu ska jag ta och natta barnen och sedan ramla ihop i soffan.

Kram
Sara




Kommentarer
Postat av: Tess

Kan förstå att det måste vara svårt med språket, jag är impad på dina barn att de kan det. =) Jag hade då aldrig klarat av det. hehe

Jag har sett den där båten på tv o så. Kan inte föreställa mig hur stor vågen va..o vilken kraft den måste haft. Uh...

Hoppas att du får en härlig och fin vecka.

P.S Sola lite till mig också är du snäll...är så grått o trist här hemma..man blir bara deppig. Vill ha sommar igen. =) D.S

Kram på dig

2009-10-27 @ 17:49:56
URL: http://tessbloggar.blogg.se/
Postat av: TrädgårdsTuristen

Hej Sara! Det här är en kopia av mitt svar på fototriss om ROSA:/Den passionerade trädgårdsturisten.



Jag var i krabi-området senast....2007 i december och jag tyckte fortfarande om att spendera 11 dgr kring Railey / Phr Nang, men det har förändrats en hel del. Till det sämre...förstås. Mina lycklig minnen av Thailand är baserat på hur Phra Nang och Railay såg ut i mitten på 1990-talet.



Hur lever ni i Thailand?

Ann



den 27 oktober 2009 17:57

2009-10-27 @ 17:59:17
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: christina

Hej

Ja det har jag verkligen forstatt att thailandska ar svart. Vi haller pa att lara oss dom forsta orden.

Christina

2009-10-28 @ 09:03:55
URL: http://grandmother.blogg.se/
Postat av: christina

Hej

Ja det har jag verkligen forstatt att thailandska ar svart. Vi haller pa att lara oss dom forsta orden.

Christina

2009-10-28 @ 09:03:59
URL: http://grandmother.blogg.se/
Postat av: Jen

Hahaha låter trevligt! Gillar du get? Klarar inte av det längre.. Så du kan inte heller prata Thai? Eller inte helt å hållet i alla fall. Skäms för att jag inte kan mer, men som du säger så är det ju inte det lättaste.

Har du hittat nån bra personal än? Tycker det är svårt att hitta sånna med bra engelska.. Så högsäsongen drar igång redan nu där nere? Tror det blir lite senare här..

Kram

2009-10-28 @ 12:33:05
URL: http://lolamay.blogg.se/
Postat av: Linda

Vilken spännande resa dom har framflör sig, förstår du längtar att få höra om den.

Kan tänka mig det är ett svårt språk att lära sig, men du pratar så du mycket thai att du liksom "klarar" dig eller är det engelska man tar till?

Kram

2009-10-28 @ 21:08:33
URL: http://uppochnervandahuset.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ass="nav">
RSS 2.0