Hemgjord nyponsoppa



Visst är det gott med nyponsoppa?!?!

Det är en av de sakerna jag årligen ser till att få med mig från min Sverige turné.

När jag såg det här receptet blev jag jättesugen att laga egen nyponsoppa. Det ser ju jättelätt ut.

Ingredienser
7 dl färska, rensade och sköljda nypon eller 2 dl torkade.
1,5 liter vatten
0,5 - 1 dl strösocker efter smak
1,5 msk potatismjöl


Dela de färska nyponen och gräv försiktigt ut kärnorna med en sked. Skölj därefter nyponen. Koka upp vatten i en kastrull och tillsätt nyponen. Är nyponen torkade krossar du dem först. Koka nyponen mjuka under lock i några minuter. Rör då och då så att nyponen går sönder. Mixa nyponen med en mixerstav. Det ska blir ca 1,3 liter nyponkräm - annars kan du spä med lite kallt vatten. Värm nyponkrämen i en kastrull, tillsätt sockret och rör i potatismjölet. Låt precis koka upp under omrörning och ställ sedan åt sidan att kallna. Nu är nyponsoppan klar. 


Nu måste jag bara hitta nyponen....

Tjingeling
Sara


Kommentarer
Postat av: sara

God morgon!

Nu har jag läst ikapp lite vad jag missat de senaste dagarna :)

Du verkar vara en lika stor godisgris som mig. Men för tre veckor sen bestämde jag mig för att sluta äta godis i veckorna. Och det går än så länge oväntat bra.

Vad goa dina barn är. hittar på en massa bus tillsammans. Mina barn älskade att åka dessa pickup-taxi. Helst ville Linnéa sitta längst ut. Själv satt jag och höll mig krampaktigt fast, rädd för att trilla ut ;)

Jo, mamma hittar verkligen på en massa kul med barnen. Det blir tomt dessa två månader hon är borta. Men vilket äventyr hon kommer att få. Är ganska avis..hihi

Hoppas du får en fin dag,kram

2009-10-13 @ 08:00:01
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Postat av: Maria

Fränt!! Har aldrig fallit mig in att man kan göra egen nyponsoppa...måste nog pröva på det,,,;-)

Här har vi just fått vår kamin sotad och godkännd och barnen är på väg till dagis...funderar på att åka en sväng in till stan bara för att göra ngt... få dagen att gå...

hoppas du får en skön dag!!

Krmaar i massor

2009-10-13 @ 08:55:08
URL: http://cupcake.blogg.se/
Postat av: Gudmor

Sara, jag äter och gillar nästan allt. Men jag verkligen avskyr nyponsoppa, då menar jag avskyr... blää! Ser framemot kvällens stekta kalvlever, så där lite lagom rosa inuti... mums! Kramis

2009-10-13 @ 09:22:24
Postat av: Christina

Hej

Jag titta på mina foto och såg att vi bodde i Ao Nang på ett hoel som hette P.K Manison. Vi åkte sedan runt på små olika öar där.

Jag är borta i 9 vecor, tror jag jobbar mellan 16 nov till den 11 dec. Åker sedan hem den 15 dec.

Dom första 3 veckorna vet jag inte så mycket om, vecka 4 är jag på ko samet.

Lycka till med nyponsoppan.

Skickar lite godiskramar

2009-10-13 @ 12:40:23
URL: http://grandmother.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ass="nav">
RSS 2.0