Födelsedagar i Thailand

Det är faktiskt så att många thailändaren inte vet när de är födda och inte har någon specifik födelsedag. I dagens samhälle så vet majoriteten datumet men jag har faktiskt några vänner som inte vet vilket deras födelsedatum.

Det viktigaste är att veta vilken vecokdag man är född på
.

Varje dag har en egen färg samt en viss Buddha. Jag tex är född på en tisdag och jag har färgen Rosa och min Buddha är "Liggande Buddha" eller Recling Buddha som det heter. Så om jag skulle gå till templet så skulle jag först och främst vända mig till Recling Buddha.

 
(bild lånad från Buddha-images.com)

Varför jag kom in på det här är pga nästa inlägg som kommer senare under dagen...

Kommentarer
Postat av: Anna S

Liggande Buddha... Har det nått samband med att du är lat? ;) hihi.

Puss

2011-01-09 @ 09:06:14
URL: http://ansobloggar.blogg.se/
Postat av: Anna S

Jag är född på enmåndag. Vilken Buddha är jag?

Puss igen

2011-01-09 @ 09:08:25
URL: http://ansobloggar.blogg.se/
Postat av: Li

Lite sorgligt att inte veta när man fyller år...men det kanske bara är för att det är så stort med födelsedagar här...

Men även Spännande!

Känner genast ett behov att ta reda på vilken dag jag är född för att ta reda på vilken buddha jag är =O)

hur räknar du/man ut det?

och färgen? =O)

2011-01-09 @ 11:23:46
URL: http://li-mitt-liv.blogspot.com
Postat av: Linda

Låter lite konstigt i våra öron att inte veta när man är född, men det tycks vara rätt vanligt i andra länder.



Sen är det nog som du säger, jag känner mig faktiskt gladare och lyckligare sen vi flyttade, det gör jag, så att barnen ibland får gå långa dagar på dagis ska nog gå bra, det är nog bara vi som föräldrar som tycker det känns lite "taskigt" att lämna dem medans dom redan längtar efter deras långa dagar och frågar när dom ska få vara på dagis läänge:)

Kramar till dig!

2011-01-09 @ 18:59:30
URL: http://www.uppochnervandahuset.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ass="nav">
RSS 2.0