Trafiksäkerheten i Thailand

Som ni såg från Viktors barnkalas så används inga cykelhjälmar på barnen. Ja, jag är fullt medveten om att detta är väldigt dåligt. Jag har inga bra bortförklaringar utan Ja, jag är en dålig förälder.

Pojken ni ser på bilden bär cykelhjälm för att han åkte moppe till kalaset. Inte för att han cyklade. Normala fall används inte hjälm överhuvudtaget.


Det jag dock skulle vilja säga är att vi lever i två helt skilda världar. Sverige ligger på toppen bland de mest trafiksäkra landet och vi är väl medvetna om hur vi skyddar oss på bästa sätt. Men vi har inte alltid varit där i Sverige. Jag kommer själv ihåg hur jag stod upp i baksätet mellan framsätena, när jag var liten. Jag kommer ihåg när lagen om säkerhetsbältet kom till Sverige.

I Thailand
används inte säkerhetsbältet särskilt flitigt. Majoriteten kör utan hjälm på motorcyklarna och cyklar. Gisses här sitter ju hela familjen på pickup-flaket och en familj på två vuxna och två barn på en moppe är inte ovanligt. Lagen säger dock att den som kör moppen måste ha hjälm. Vilket de bara har när de kör där polisen har kontroller dvs inne i städerna.


Våra barn har aldrig åkt moppe.
Våra barn sitter i barnbilstolar, som jag tagit med från Sverige. När de åker lokalbussen så existerar inga säkerhetsbälten eftersom det är en ombyggd pickup-bil som de satt in långa säten i. Likadana som vi använder på dykfirman. Dessa försöker vi dock undvika så långt det går.





Både Tess och Viktor är ägare utav cykelhjälmar och jag ska återigen börja inför cykelhjälmsregeln. Tidigare använde de dem hela tiden men sedan de fått kompisar och leker med dem så har de slutat använda dessa.

Kommer du ihåg när cykelhjälmen gjorde entrée i Sverige? Kommer du ihåg hur mesigt det var att bära cykelhjälm? Kommer du ihåg att man inte vill sticka ut från mängden? Där är mina barn just nu! Idag är det en självklarhet att bära hjälm men tyvärr har de inte kommit så långt här.

Ikväll får det bli ett familjeråd och läran om säkerhet med barnen :)

Kram Sara


Kommentarer
Postat av: En pojkmammas vardag ♥

Jag minns att det var jätte töntigt med hjälm när jag gick i småskolan. Hade man det var man en fjant. För då var det jätte nytt och inte alls självklart att man skulle ha det.



Och bilbarnstolar existerade knappt när vi var små. Då var det bara att lägga in barnet i liggliften direkt på baksätet. Och som sagt så lever vi idag ändå ;)



Kram!

2011-01-18 @ 08:41:34
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: En pojkmammas vardag ♥

Detta med säkerhet är både ett känsligt och stort ämne. Men som sagt så lever vi i helt olika världar .. det får man inte heller glömma :)



svar: Vi ska flytta in till hösten om allt går enligt planerna. Massa att fixa först. Men nu håller sambon på att lägga golv i kök och hall ... sen ska vi ordna någon som kan komma och sala upp väggarna som är krokiga och sneda. Känns som ett stort, stort steg! :)



Och dina barn är två små godingar också!

Kramar

2011-01-18 @ 09:12:17
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: Lotta

Haha, vi talade faktiskt om just trafiksäkerhet häromdagen =) Hur man hoppade runt i baksätet i bilen tillsammans med syskonen då vi var små. Hur pappa rökte i bilen och hur man cyklade nedför stora trafikerade vägar utan att hålla i styret, utan hjälm o föräldrar som hejade på ;) Jag tycker självklart att bälte, cykelhjälm och bilstolar är viktigt, men som du säger, det är olika världar och jag tycker inte att du ska behöva förklara dig eller göra dig till dålig mamma för det! =) Härligt kalas förresten! Å vilket mysigt gäng ungar! =)

2011-01-18 @ 10:19:43
URL: http://esmeralda71.blogg.se/
Postat av: Lotta

Och MED föräldrar som hejade på alltså...menade jag i mitt inlägg....det lät som att vi var UTAN föräldrarna ;)

2011-01-18 @ 10:22:05
URL: http://esmeralda71.blogg.se/
Postat av: Linda

Du är ingen dålig mamma!!

Det var absolut inte min mening att på något sätt kritisera dig, absolut inte.

Som jag skrev så har ju Thailand och många andra länder med dem inte samma säkerhet vad gäller cykelhjälmar, bälten och bilstolar som vi i sverige har.

Man tar ju "seden dit man kommer", det gör ju även vi då vi reser utomlands, som då vi åker buss med våra barn utan bälten, åker taxi med småttingarna i knät och liknande.

Även om sverige ligger långt fram i sitt säkerhetstänkande och man tycker Norge borde ligga minst lika långt fram så kollade vi faktiskt i somras och gjorde en liten egen undersökning bland barnen på de campingar vi besökte, vi kunde se på långt håll vilka barn som var norskar, dom barnen hade ingen cykelhjäljm vare sig dem cyklade eller åkte kickboard, detta hörde vi då dem började parata alltså vi gick inte fram till dem hihi

Sen finns det ju givetvis även svenska barn som inte bär hjälm, men att det sedan några år tillbaka finns en lag att barn under 15 år ska ha hjälm då dom cyklar och att det kommer mycket "snygga2 hjälmar även för dem lite större tror jag kan ha bidragit att fler använder hjälm.

Jag hoppas som sagt att du inte tog illa upp, du är en jättebra mamma till dina små godingar!!!

Massor med kramar

2011-01-18 @ 16:27:29
URL: http://www.uppochnervandahuset.se
Postat av: Louice

Jag förstår att det måste vara svårt när man lever i så helt olika världar och jag tycker att du ska göra som du känner själv utan att känna att du är en sämre förälder för det. Man brukar ju ta sedan dit man kommer.



Förresten, har en sak till dig på min blogg.

Ha det gott! Kramar

2011-01-18 @ 16:57:51
URL: http://mrsfunkys.blogspot.com/
Postat av: helena

Dom här barnen ser ganska bekanta ut ;o)



Krama dom från mig och Peppe!

2011-01-18 @ 17:36:13
URL: http://pysen73.blogspot.com
Postat av: Beatrice, mamma till Devin & liten i magen ♥

Tack, jag mår bra förutom illamåendet som ständigt kommer när hungern börjar smyga fram. Lite jobbigt. Men annars mår jag bra och magen växer för fullt :)

Att folk inte verkar förstå att sverige och thailand är två helt skilda länder, man lever två helt skilda liv där och här. Men men, folk gillar uppenbarligen att kritisera varandra i detta landet, tyvärr. :/ Hoppas allt är bra med er annars också! Dina barn verkar ju bara vara för underbara! :)

2011-01-18 @ 18:27:47
URL: http://beabus87.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Hej!



Jag skulle jag hålla hårt på hjälmregeln även i Thailand. Det är viktigt att barnen lär sig cykelvett tidigt i livet så att hjälmen inte förvandlas till något kostigt och töntigt att använda när man cyklar. Själv hann jag bli 13 innan min mamma bestämde att jag skulle börja använda cykelhjälm. På den tiden såg hjälmarna ut som vita fula pottor och man ville bara dööö när man cyklade till skolan med en sån på huvudet. Men det var för att man inte var van tror jag för nu tycker jag det är jätteviktigt att cykla med hjälm. Sen så tog flera mammor efter min mamma och satte hjälmar på sina barn och vips var man inte ensam längre :)



Kram!

2011-01-20 @ 21:30:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ass="nav">
RSS 2.0