Sjuk helg

I fredags när jag hämtade upp Viktor på skolan så var han hängig och kändes lite varm. Jag var ändå fast beslutad att genomföra vår lilla utflykt med glassätande.

Han fick tre alternativ:

♦ Åka till stranden och äta glass.
♦ Åka till mammas restaurang och äta glass.
♦ Köpa med oss glass och äta hemma.

Han valde alternativ tre. När vi kom fram till affären så ville han inte följa med in (!!!! vilket han alltid vill annars) och när vi kom hem frågade han om han måste äta glassen? Han rörde varken mat, dryck eller glass på hela kvällen. Detta får nog tolkas som att han inte mådde bra.

I lördags hade han 39 graders feber och klagar på att han har ont i näsan. Han var m.a.o förkyld.

Så efter vi varit och skrivit på kontraktet på huset åkte vi till farbror doktorn och fick medicin. Han hade fått inflamation i hals och näsa. Han fick en 3 dagars antibiotika. Idag är han helt frisk igen och är på kindergarten.

♣ ♣ ♣ ♣

I lördags var Tess inne hos grannflickan och lekte på förmiddagen. Där hade det varit lite dramatiskt kvällen före. Deras 8 åriga dotter hade stått öga mot öga med en svart kobra i attackläge. Som tur var reagerade hon snabbt och föräldrarna kom ut. Nu är kobran i kobrahimlen! Där tycker jag alla kobror skulle vara. Är det något som skrämmer mig här i Thailand så är det ormarna. 

Det enda man kan göra för att skydda sig mot dessa små monster är:
1. Lära barnen från tidig ålder att ormar är j-ligt farliga och man absolut inte får gå nära dem. Ser man en orm ska man sakta gå baklänges och sedan meddela en vuxen.

2. Sköta sin trädgård. Klippa gräset regelbundet och behåll det riktigt kort samt inte ha för mycket växter i trädgården.

3. Husdjur i form av katt eller hund. I fallet ovan så var det hunden som gjorde flickan uppmärksam på ormen. 

♣ ♣ ♣ ♣


Igår vet jag inte vad som flög i våran dotter. I nästa vecka fyller hon 5 år och det kan man då verkligen inte tro när man ska gå in på våran toalett och möts utav detta:



Tess skrev hon på väggen utanför badrummet. Viktors namn har hon börjat att skriva inne på deras rum. Hon kunde inte skriva mer för då stod något ivägen... 

Jag frågade varför hon gjort så men det visste hon självklart inte. Jag frågade vem som lärt henne dessa dumheter och hon svarade ingen. 

Har ditt barn gjort något liknande? Jag blev bara så paff. Hon har aldrig gjort det tidigare. Nu trodde jag hon var så pass stor och förståndig att hon inte skulle göra det.

Mina barn slutar aldrig att förvåna mig!


  


Kommentarer
Postat av: Carolina

Usch så läskigt med ormen, kan förstå att det är en stor rädsla med att bo utomlands... Skönt att lillkillen är bättre igen! Busiga tjejen... Oliver fick tag på en blyertspenna när han var ganska exakt 2 år - den använde han till att måla på tapeten i vardagsrummet med... fast han var ju inte så stor och han kunde ju inte skriva utan tyckte bara det var roligt att måla... men glad blev jag inte! kram

2010-03-08 @ 09:53:56
URL: http://carolina1979.se
Postat av: Agnes

Fy sjutton vad läskigt! Jag är inte rädd för ormar själv men skulle det komma någon i närheten av Liam skulle den jävlen se på fan! Svisch upp till himlen med den på momangen :) Jättebra att lära barnen att dom är farliga, man ska ju ha respekt för alla djur och det är något jag också kommer lära Liam.



Sicket litet busfrö du har förresten! Men någongång ska ju vara den första :)



Kram Agnes

2010-03-08 @ 10:17:03
URL: http://agneslauedberg.blogspot.com/
Postat av: Tant Ulrika

Gaaah..hatar ormar! Kan bada med spindlar men ormar, hemska tanke!!



O vad det gäller att måla på otillåtna ställen så gjorde ju vår lillprins en "liten makeover" av köket för ett tag sedan..Fick tag på en svart spritpenna som han vid ett obevakat ögonblick använde sig av på våra vita skåpluckor..diskmaskinsfronten o kylskåpet - INTE kul men skadan var ju så att säga redan skedd =S



Kram



Ps! Nu tävling hos mig =) Ds

2010-03-08 @ 10:38:57
URL: http://uj76.blogspot.com
Postat av: therese

Fy fan säger jag bara!

ormar är min värsta mardröm... Det finns inget annat djur i hela världen som är så otäcka som dom är! Förstår absolut din rädsla..

Vilken tur att flickan klarade sig!

Ser ni offta ormar därnere??

ush nu vill jag nog inte åka till thailand längre=) Tryggare i sverige.. Vi har ju bara våra små snokar=)=)

2010-03-08 @ 10:39:41
URL: http://isabellnicole.blogg.se/
Postat av: Louice

Usch och fy för ormar! Är själv inte rädd för dem, men jag skulle bli livrädd om jag såg ngn i närheten av mina barn. Förstår din rädsla! Det är både för och nackdelar med att bo utomlands kan jag tänka mig.

Vad skönt att lillkillen mår bättre nu! Inte skoj när dem är sjuka. Min grabb har oxå gjort bus, målade med kritor på våra köksstolar, som tur var gick det bort, men det är inte kul när det händer.

Hoppas du får en fortsatt trevlig vecka!

Kramar

2010-03-08 @ 11:53:13
URL: http://mrsfunkys.blogspot.com/
Postat av: ♥ Anna Söderberg

Gaaaaaaaaah, ormen!! Satan vad rädd jag hade varit!!

Men vilken tur att lilla flickan klarade sig! Piuh!!



Men vad duktig Tess är på att skriva stora bokstäver hörrö. Skitunge ;).

Nathalie har gjort 1 sån där grej. Hon ställde sig framför den nya LCD-TVn och skrapade ett mönster med sitt hårspänne.

Blev helt paff eftersom hon var 4 år då och trodde precis som du att det var stora nog att inte hitta på sånt där "bus"... Som sagt, man slutar aldrig förvånas.



Puss

2010-03-08 @ 12:33:28
URL: http://ansobloggar.blogg.se/
Postat av: ♥ Anna Söderberg

Ps. skönt att Viktor mår bra igen!



Kram

2010-03-08 @ 12:36:08
URL: http://ansobloggar.blogg.se/
Postat av: Ida

Men nej vad tråkigt! Jag hoppas inte Melwin gör så. Men de flesta barn utan uppsickt med en penna lyckas nog någon gång. Ditt halsband är klart nu OCh jag ska skicka det i morgon tänkte jag! Men är det någonting extra tull eller ngt man ska tänka på när man skcikar till dig?? Armbandet och örhängena var jätte fina!! :D

2010-03-08 @ 19:07:18
Postat av: Sockenvägens Söta

fniss Ja du dessa försekomna barn... Vad gjorde vi utan dem?! Vi får hoppas att deras kreativitet tar dem långt i livet ler Skönt att din sjukling kryade på sig så snabbt, här har vi ev åkt på vattenkoppor :-( Kram kram

2010-03-08 @ 19:27:55
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Tuva

Åh vilka fina bokstäver din dotter kan göra!

2010-03-08 @ 19:46:30
URL: http://lonesomemama.blogspot.com
Postat av: Linda

Å fy för ormar det är min största fasa, några grannar här i området, dom närmast ängen har plockat endel i sin trädgård, efter jag hört det är jag alltid på min vakt, även om dom här i sverige inte alls är lika farliga som dom ni har.



Så fint hon skriver:) tråkigt det inte var på något fint papper iställer, hoppas det går att få bort någorlunda lätt. Våra barn har aldrig målat någon stans, förutom Alexander som hittade en svart spritpenna och målade ett stort fint konstverk på vår stora röda PS matta, då var jag inte glad kan jag lova! men så har ingen ens vågat sig på mer konstverk heller:)



Vet inte vad det är för inställning som gör att uppgifterna hålls kvar, men ska absolut kolla upp det, tycker själv det är skitsegt att sitta och skriva i varenda gång. Precis lika segt som när jag varje gång hos blogg.se bloggar måste skriva verifieringsorden:)



Kramkram



2010-03-08 @ 19:57:23
URL: http://uppochnervandahuset.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ass="nav">
RSS 2.0