Hill tribes


Imorse efter att jag lämnat barnen på skolan åkte jag hem och gjorde en utrensning bland barnens kläder. Det är klädinsamling till en Hill Tribe (bergsbefolkning) långt upp bland de thailändska bergen.
Trots alla mina år i Thailand så har jag ännu inte besökt dessa platser men förhoppningsvis en vacker dag så kommer även jag upp dit.

Jag har däremot varit uppe i norra Vietnamn och besökt ett par olika hill tibes. Jag och min kompis bodde hemma hos en familj en natt och det var verkligen en upplevelse. Jordtrampat golv, inga fönster, alla sov runt den öppna eldstaden som var i mitten av huset. På kvällen satt männen runt lägerelden och pratade och tuggade sina örtblad och spottade ut det på golvet. Kvinnorna satt utanför och pysslade med dagens skörd. Det fanns inga toaletter. Behövde man gå på toaletten så pekade de bara i riktning mot åkern, som låg i terränger längst med bergsluttningen. Det var verkligen en upplevelse. Tyvärr har jag inga bilder att visa er. Dessa har jag själv inte sett på över 10 år då de ligger magasinerade i Sverige.

Däremot så googlade jag fram ett par bilder från det Thailändska Hill Tribes. Så dessa bilder är ej mina.



Många tror att dessa kvinnor bara gör detta för "show". Det är fel. Det är en tradition som går långt tillbaka i tiden. Visst finns det vissa platser som har blivit turistanpassade men det är de närmaste bergsbyarna. Det finns många fler och de tjänar dåliga pengar. Så min lilla klädhög kommer förhoppningsvis göra några små barn glada.


Kommentarer
Postat av: helena

Jag skulle också vilja besöka såna platser.. Vi hade ju planerat att åka upp till Chiang Mai sist vi var i Thailand och då besöka en sån by. Först tänkte jag att det kändes lite som utnyttjande, men efter att ha läst på om hur stammarna med "giraffkvinnorna" hamnat där och vad dom har för villkor så insåg jag att det är en stor hjälp för dom att man besöker deras byar och köper deras hantverk.

2011-02-10 @ 09:19:32
URL: http://pysen73.blogspot.com
Postat av: Therese

Hej!! Vilken härlig känsla att veta att man hjälper någon annan, veta att de som man själv inte har användning för kommer till användning på ett annat barn.. Ha en fin dag!! Kram

2011-02-10 @ 10:07:28
URL: http://smastadensvardagsliv.blogspot.com
Postat av: Anna

iiih, jag tycker dom ser rätt läskiga ut...ser ju inte direkt bekvämt ut!!

Men glada för barnkläder kommr dom ju garanterat att bli :)

2011-02-10 @ 19:43:24
URL: http://spattanjansson.blogg.se/
Postat av: Lovisa Arnehed

Vad kul din blogg verkar. kommer med all säkerhet att läsa igen! :) Ha en spännande dag (:

2011-02-23 @ 23:21:42
URL: http://jade.se/reseerbjudanden

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ass="nav">
RSS 2.0