Vår chaufför väntar barn

Wahead som jag nämnde i förra inlägget. Han och hans fru väntar barn inom de närmsta dagarna. Så ikväll ska han åka hem till sin hemkommun där frun redan väntar. Så idag gav jag honom lite smått och gott som kommer till bra användning när man har ett nyfött barn (i våran västerländska värld).

Han såg lite skeptisk ut och nickade instämmande när jag berättade vad de olika sakerna används till. Det var då det gick upp för mig att jag pratar med en man som aldrig varit utanför Thailand. Han är uppväxt på, ett vad vi skulle kalla ett fattigt liv ekonomiskt.

Jag gav hon en steriliseringsmaskin som för honom skulle kostat en halv månadslön. Han fick även en bröstmjölkspump som han tittade skeptiskt mot. Vilket jag förstår då majoriteten av thailändare inte ammar. Och till sist fick han en babymonitor/walkie-talkie. Då börjad han skratta. Jag förklarade att den är jättebra när barnet tex sover. Då kan du gå utanför och genom monitorn hör du när barnet vaknar. Till saken ska tilläggas att Waheads barn kommer troligtvis inte bli lämnat själv. För i "deras värld" så bor man tillsammans med sina föräldrar, morföräldrar, systrar med familj och ibland även mostrar och dyl. Så min babymonitor känns nu lite felplacerad. Samt att 2 utav 3 artiklar kräver elektricitet för att kunna användas.

Jag gav honom även ett gäng nappar vilket oxå är totalt fel gåva. Thai-barn använder mycket ,mycket sällan napp.

Så en god gärning kan ibland bli så fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ass="nav">
RSS 2.0