Potatiskex

Jag hittade dessa roliga potatiskex som jag fundrar att göra med barnen.

Är det någon som har provat?
Blir de bra och kan små barn vara med och göra dem??



Det låter ju inte så avancerat. Så här ser receptet ut:

Potatiskex

Kex som är fria från onödiga tillsatser. Låt ditt barn vara med och baka! Baka, baka liten kaka. Rulla, rulla, liten bulla. Mjöla den och pricka den och SHUSSSSSS in i ugnen!

Ingredienser:
150 gr kokt potatis
100 gr margarin
ca. 2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk vallmofrön eller annan krydda som ditt barn tycker om, kummin, torkad persilja, kardemumma, timjan... 
1 st ägg till pensling


Mosa med en potatispress den kokta potatisen (du kan också använda dig av ett rivjärn). Rör margarinet smidigt tillsammans med den pressade poatisen. Tillsätt mjöl, bakpulver och kryddor i potaisblandningen. Låt degen ligga i ca. 30 minuter i kylskåpet. Kavla ut degen till cirka 2 mm tjocklek. Nu använder ni er av olika slags formar. Lägg kexen på bakplåtspapper. Pensla med ägg. In i ugnen på 200 grader. Grädda 12-15 minuter eller tills de blir ljusbruna. Låt svalna och förvara kexen därefter i burk.



Vad tror du?


Kram
Sara

Kommentarer
Postat av: Anna Lundin

Tack fö detta tips ska prova att göra dom här med Elise så att det finns nå kaker för dom små i helgen.. = )

Kram på er

2009-11-12 @ 08:37:12
URL: http://trollmorzan.blogg.se/
Postat av: Mamma Russin

hej hej...



oj så fiffiga kex.. måste testas här med.. :)



kramisar

2009-11-12 @ 11:27:32
URL: http://enburkrussin.se
Postat av: Linda

Har aldrig testat dessa, men det låter lite roligt.



Det jag menar med leksakskatalogerna är att har man som vi 4 barn borde det komma 4 kataloger:)



Ha det gott, Kram

2009-11-12 @ 14:27:08
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: marie

haha, jag hajade till när jag läste rubriken....Jag läste potatissex......undrade vad det var för nåt nytt...hihihi



kram

2009-11-12 @ 22:49:10
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ass="nav">
RSS 2.0