Hariraya

Idag är det Hariraya. Om det heter så i övriga världen vet jag inte. Det är iallafall en väldigt stor högtid för muslimerna då det markerar att Ramadan är slut för denna gången. Under 1 månad har muslimerna klivit upp före soluppgång och ätit. När solen gått upp får de varken äta eller dricka under hela dagen. Inte förens efter solnedgång. Exakta tiden då de får äta ändras under månaden men den första perioden fick de äta klockan 18.42. Inte 18.41 utan 18.42.

95% av min personal är muslimer så energinivån har inte varit på topp den sista månaden. Idag har alla fått ledigt på förmiddagen och vi öppnar inte fören klockan 15.00. Det är en stor familjedag idag men den största fokusen är på morgonen så det fungerar bra att öppna på eftermiddagen. 

När jag åkte till jobbet imorse passerar jag en moské och där kryllade det av människor. Det såg ut som en marknadsplats men enda skillnaden var att alla var finklädda.

Att köra bil och knäppa kort samtidigt är inte så lätt... Här kommer iallafall ett par bilder från imorse.



Jag tycker det är imponerande att man klarar av att gå en hel dag utan att varken äta eller dricka. Särskilt med tanke på hur varmt det är här. Min kropp hade sagt ifrån och jag hade gått omkring med konstant huvudvärk. Mitt humör ska vi inte ens nämna :)

Nu ser jag framemot våra frukostmorrnar här på kontoret. Chaufförerna på Makens dykcenter samt tjejerna på kontoret, vi brukar äta frukost tillsammans och prata lite skit. Det har jag saknat den här månaden.

Nä, dags att jobba undan lite pappershögar från skrivbordet.

Tjingeling och trevlig helg!
kram sara

Kommentarer
Postat av: Therese

Hej!! Var ett tag sen, hoppas allt är bra.. Önskar dig en trevlig helg med massa skoj!! Kram

2010-09-10 @ 12:37:45
URL: http://smastadensvardagsliv.blogspot.com
Postat av: Anna

Nä ditt humör kan vi ju alltid diskutera :)

fattar inte heller dock hur dom klarar sig varken utan mat eller dryck..TUR vi inte måste genomlida det!

Och du..inget mail....skicka till hotmail istället..

[email protected]

2010-09-10 @ 17:09:18
URL: http://spattanjansson.blogg.se/
Postat av: Linda

Jadu jag säger dom dig, hur klarar dom det, m¨åste varkligen vara jättejobbigt att inte ens få dricka då det är så varmt, jag ahde absolut inte klarat det iaf.

Ha en bra helg vännen, Kram

2010-09-10 @ 22:35:38
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Beatrice Bäckstrand

Du är tilldelad en award på min blogg <3

2010-09-15 @ 21:23:49
URL: http://beabus87.blogg.se/
Postat av: marie

Har du rensat klart dina pappershögar ännu..??

Hoppas du har det bra. Här är det höst och mörkt...

Man får mysa med tända ljus.

kram

2010-09-15 @ 22:30:34
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: ♥ Anna S

Hej snutt.

Hoppas allt är bra på andra sidan jordklopet (som Nathalie säger ;)).



puss o kram

2010-09-16 @ 14:45:50
URL: http://ansobloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ass="nav">
RSS 2.0