Barnens Dag i Thailand

Igår var det Barnens Dag här i Thailand. Barnens dag är en mycket speciell dag med barnen i fokus. I fredags på skolan firade de med speciella aktiviteter och god mat och igår var hela Krabis park fylld med familjer.

Eftersom barnen är födda här så skulle jag nog inte ljuga när jag säger att de är väldigt thai :) De vet sedan tidigare år att Barnens Dag är dagen då barnen får bestämma. Så de fick bestämma vad de ville äta och göra.

Jag och Maken överraskade dem med frukost på säng och de fick varsin minitårta. Sedan fick de sitta i sina sängar och äta tårta och smörgås och samtidigt titta på TV.

Efter frukosten duschade vi och gjorde oss iordning och åkte in till Thara Park som ligger inne i Krabi.

Där fanns det markandsstånd, mat och aktiviteter för barnen. Massa partytält uppställda där barnen tex fick färglägga en bild och så fick de en present.

Mina barn fick många saker. Det var dricka, glassar, godis, snacks, lunch, badboll, handväska samt sparbössa helt gratis av snälla människor. Helt otroligt. Skulle aldrig ske i vårt avlånga och kalla land.


Det finns två olika thailändska glassar. Den första är som kulglass och har oftast basen kokosnöt. Ingen stor favorit hos mina barn men glass är glass och det slinker alltid ner. Visst är det konstigt?!


Den andra glassen är isglass som är gjord på läsk tex Coca-cola eller röd/grön Fanta. De har en stor aluminiumtunna som fylls med is sedan fyller de små cylindrar med läsk (även dessa i aluminium) och därefter så snurrar de tunnan fram och tillbaka och läsken blir till is på kort tid. Ett enkelt och smidigt sätt att göra glass i stora mängder. Se bilden nedan till vänster.

Barnens lunch blev kyckling med stickyrice och rostad lök. En av deras favoriter. Den lunchen ligger fortfarande i kylskåpet här hemma eftersom de tryckt i sig glass, godis och snacks före så var de inte hungriga. Är det Barnens Dag så är det :)


Efter Krabi så åkte vi hem och var hemma hela dagen. Jag hade vaknat med huvudvärk och den ville inte ge vika utan valde att bli värre och värre. Så jag fick gå och lägga mig och låg i sängen hela kvällen.

Tur att Maken var hemma och höll ställningarna. De hade nämligen beställt Hemgjorda Hamburgare till middag samt Movie-time.

Efter middagen blev det Trolltyg i Tomteskogen och mer godis. Tror de ätit godis för 2 månader framöver men eftersom det var Barnens Dag OCH Lördag så ville barnen har lördagsgodis oxå. Smarta barn ;)

Idag mår jag bra igen. Tess väckte mig vid 07.00 och frågade om det var Viktors födelsedag. När jag gick in till honom så låg han fortfarande i sängen och väntade på att vi skulle komma in och sjunga. Han blev lite besviken när jag berättade att det är 2 dagar kvar till hans födelsedag.

Nu ska jag ta och klä på mig och sedan blir det stranden en sväng. Har inte träffat min Thaifamilj på länge och jag hade lovat att vi skulle komma dit igår men eftersom jag blev dålig så gick det inte. Tror de har en present till barnen.

De firar Barnens Dag mer än Födelsedagarna. Kanske beror på mitt tidigare inlägg?

Kommentarer
Postat av: Lotta

Vilken härlig dag för barnen=)

Bloggsvar: Jo, visst är eftervärkarna jobbiga. Vanliga värkarna får man ju ut nåt av liksom, men inte de ;) Minns speciellt efter tredje barnet, för då var det ett rent helvete. Jag sa till dem på BB att ta ut ungen ;) Ni fattar väl att det är en kvar! Hehe... Men det är väl kroppens sätt att återhämta sig. Å då man ammar drar livmoderna ihop sig för att återgå till normal storlek. Så ju mer man ammar, desto fortare ska det gå, har jag fått förklarat iaf. Eftervärkarna har dock hållt sig på samma nivå (men AJ!) med de senaste barnen. Men jobbigt är det ju. Å inga starka smärtstillande får man ju heller då man ammar =/

Jag har använt lustgas o klarat mig på det, vill inte ha något annat. I morgon är det 41 fulla veckor...har gått över tre dagar som mest förut. Blir väl i morgon då...11.01.10...många ettor o nollor ;)



Kram!

2011-01-09 @ 08:31:04
URL: http://esmeralda71.blogg.se/
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Vilket härligt firande!!! Å minitårtorna var sååå söta! KRAM KRAM



Ps jag å mannen var inte skyldiga till det trasiga huset, det var vilda lekar med grannbarnen som orsakade det fniss Ds

2011-01-09 @ 11:19:50
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Li

Fantastiskt! =O)

Jag känner för att införa barnens dag här också (lite krånglit då jag inte har barn kanske...)=O)

En extra dag för barn att känna sig extra speciella på, det är ju ändå toppen! =O)

2011-01-09 @ 11:25:17
URL: http://li-mitt-liv.blogspot.com
Postat av: helena

hej!



hittade ingen epost adress så tänkte jag att skriver väl en kommentar då (för en gångs skull för jag är helt usel på att kommentera annars..)



hursomhelst så undrar jag ifall du har några tips på ställen att bo på, ställen man "bara måste" besöka och så, runt krabi. för det är nånstans där du bor va?



ps: du har en jättebra blogg. är alltid kul att läsa dina inlägg!

2011-01-09 @ 13:56:57
Postat av: En pojkmammas vardag ♥

Vilken härlig dag för barnen! Önskar faktiskt att det fanns något sånt här med :) Och absolut smarta barn som visste att dom kunde kräva lördagsgodis också, hihi!

Kramar

2011-01-09 @ 16:18:04
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ass="nav">
RSS 2.0