Tigrarna



Att klappa och krama en tiger var riktigt, riktigt mäktigt. En upplevelse som kommer att vara svår att slå.





En dröm för mig har varit att åka till Tiger Templet, utanför Bangkok, och klappa tigrarna. Det har stått på min Top 10 lista i snart 10 år. När jag i onsdags satt i en tuk-tuk och fick se en skylt om Tiger Kingdom blev jag genast nyfiken. Ett ställe jag aldrig har hört talas om. Jag kände mig som ett barn på julafton och helt sprallig i kroppen när vi satt i taxin på väg dit.

Tiger Kingdom ligger i Mae Rim, ca 20 minuter med bil, utanför Chiang Mai. Det är ett område som har ca 30 tigrar (och 1 lejon). Det finns många delade meningar om området så jag åkte dit utan några förväntningar. Jag måste säga att jag blev possitivt inställd till det hela. Ett rent, snyggt område med en restaurang som ligger i anslutning till tigrarnas områden. Så man kan alltså äta lunch och samtidigt på dem när de leker och badar. 

Tigrarna är fullt friska, starka och otroligt vackra. Skötarna är där mellan 06.00 och 21.00 varje dag och skötarna blir som familjemedlemmar till tigrarna och från födsel får de "lära sig" att man inte leker med människor. Skötarna har en liten pinne som de "pickar" på tigern för att tex få den att lägga sig ner. Eller om den vill leka så "pickar" man lätt på nosen. Leka är nämligen det första de vill göra. INTE gå till attack. Leka kan däremot vara farligt för oss. Jag såg bara ren kärlek mellan personalen på stället och tigrarna.



Många tror att de drogar tigrarna så att de ska hålla sig lugna bland turisterna. Detta är helt fel. Det man måste tänka på är att tigrar sover ca 18 timmar per dygn och är vakna och jagar vid skymning och gryning. Så med 35 grader och strålande sol så blir även tigrarna lata med dess tjocka päls. Tycker bilderna nedan talar för sig själv.








Samtliga tigrar i området är födda i parken eller i huvudparken som ligger ännu längre norr ut i Thailand.

Innan man går in får man bestämma vilken storlek på tigern man vill träffa. Det finns 4 klasser - smallest, small, medium, big. Jag ville ta smallest dvs de små ungarna men det visade sig att ungarna har växt och blivit i storlek med en labrador. Så jag valde därför Big Daddy :)



Jag och min reskamrat hade turen och fick gå in i ett område med 3 fullvuxna tigrar. Vi fick klappa och känna på alla 3 i ca 15-20 minuter. Det var mäktigt!!

Därefter får man själv gå runt bland burar och områden och titta och knäppa kort. Det viktigaste var att inte stoppa in några fingrar genom gallret eftersom de då tror att man ger dem mat eller vill leka. Man kommer alltså direkt inpå gallret när man går runt till de olika tigrarna. Så coolt :)





En fantastisk upplevelse som jag gärna gör om nästa gång jag kommer till Chiang Mai. Men då kommer jag välja tigerungarna som idag är 1 månad gammal. De är fortfarande för unga för att träffa turisterna. Jag såg dem på ca 5 meter avstånd och de var bedårande. Tyvärr kunde jag inte ta några kort då det var dålig belysning och blixt inte fick användas på området.



Kommentarer
Postat av: lolla

hejsan

vilken underbar upplevelse det där måste vara....

dina bilder är fantastiska att titta på.

är lite dålig på att kommentera hos dig men är in och kikar varje dag hur ni har det.

kram kram lolla

2011-05-07 @ 22:24:51
URL: http://lollashus.blogg.se/
Postat av: christina

Visst är det mäktigt att få vara nära dessa underbara djur. Jag var utanför Bangkok, men ditt ställe verkar finare.

2011-05-10 @ 18:50:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ass="nav">
RSS 2.0